Czas by dowiedzieć się na co Cię stać !

Monitory Tanita dają możliwość uzyskania szybkich i dokładnych wyników składu ciała z wykorzystaniem najnowszej zaawansowanej technologii analizy bioimpedancji eklektycznej (BIA) opracowanej przez Tanitę w 1992 roku.

Analiza daje prawdziwy obraz Twojego wewnętrznego stanu zdrowia, a monitorowana w czasie może pokazać wpływ założonego programu treningowego czy ustalonej diety. Sprawdź zatem na co Cię stać, ustaw swoje cele i użyj Tanity do pomocy i osiągnięcia optymalnego poziomu sprawności i poprawy swojego samopoczucia i zdrowia.

Funkcja pomiau ilości tłuszczu w organizmie

Procentowa zawartość tkanki tłuszczowej i masa tkanki tłuszczowej

Procentowa zawartość tkanki tłuszczowej to stosunek tłuszczu do całkowitej masy ciała, natomiast masa tkanki tłuszczowej to rzeczywista waga tłuszczu w Twoim organizmie.

Tkanka tłuszczowa jest elementem niezbędnym dla naszego organizmu i odpowiada za utrzymanie odpowiedniej temperatury, amortyzacje stawów i ochronę organów wewnętrznych. Energia czy kalorie które nasze ciało potrzebuje pochodzi z tego co jemy i pijemy. Dostarczana energia jest spalana poprzez aktywność fizyczną oraz funkcje życiowe organizmu. Jeżeli dostarczysz organizmowi ilości kalorii które w całości jest w stanie spalić, wszystkie kalorie zostaną zamienione na energię. Jeżeli jednak zjesz więcej niż potrzebuje Twój organizm, nadmiar kalorii zostanie zmagazynowana w komórkach tłuszczowych. Jeżeli te zmagazynowane kalorie nie zostaną w przyszłości zamienione na energię to z czasem stworzą nadmiar tkanki tłuszczowej.

Nadmiar tkanki tłuszczowej gromadzący się przez dłuższy czas może mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Badania wykazały że zmniejszenie nadmiaru tkanki tłuszczowej zmniejsza ryzyko zachorowań na choroby układu krążenia, cukrzycy typu 2 czy nawet pewnych form raka. Należy również zawracać uwagę czy tkanki tłuszczowej nie jest w naszym organizmie za mało, jej niedobór bowiem może u kobiet spowodować nieregularność miesiączki, a w konsekwencji prowadzić nawet do niepłodności, natomiast w starszym wieku przyczynić się do rozwoju osteoporozy. Dlatego tak istotną sprawą jest kontrolowanie swojego ciała pod kątem ilości tkanki tłuszczowej i utrzymywanie jej na poziomie który gwarantuje zdrowe funkcjonowanie organizmu. Analizatory składu ciała Tanita umożliwiają pomiar tkanki tłuszczowej zarówno u dzieci (od 5 roku życia) oraz u osób dorosłych (do 99 roku życia).

Zakres tkanki tłuszczowej dla dzieci:

Zakres tkanki tłuszczowej u dzieci

Zakres tkanki tłuszczowej dla dorosłych:

Zakres zawartości tkanki tłuszczowej dla osób dorosłych
Wisceralna tkanka tłuszczowa

Tłuszcz trzewny

Wisceralna tkanka tłuszczowa zlokalizowana jest głęboko w jamie brzusznej, otaczając i zabezpieczając organy wewnętrzne.

Nawet jeżeli Twoja waga ciała i ilość tkanki tłuszczowej pozostaje na stałym poziomie, badania udowodniły ze z biegiem lat możliwe jest że rozkład tkanki tłuszczowej ulegnie zmianie i najprawdopodobniej przemieści się w okolice brzucha.Utrzymanie ilości tłuszczu trzewnego na zdrowym poziomie może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia niektórych chorób takich jak choroby serca, nadciśnienie czy cukrzycy typu 2.

Zakresy monitorowanej tkanki wisceralnej:

Pomiar tłuszczu trzewnego
Pomiar masy mięśniowej

Masa mięśniowa

Analizator oblicza przewidywaną wagę mięśni w Twoim ciele.

Na masę mięśni składa się masa mięśni szkieletowych, mięśni gładkich w których skład wchodzą tkanki znajdujące się w ściankach naczyń krwionośnych, układu pokarmowego czy oddechowego oraz wody zawartej w tych mięśniach. Mięśnie działają jak silnik konsumujący energię. Wraz ze wzrostem masy mięśniowej, wrasta szybkość z jaką spalamy energię dostarczaną z kalorii, co przyspiesza podstawowa przemianę materii (BMR) i pomaga obniżyć nadmiar tkanki tłuszczowej, a w efekcie chudnąć w zdrowy dla organizmu sposób.

Jeżeli ćwiczysz dużo i intensywnie, jednocześnie rośnie Twoja masa mięśniowa, co może skutkować zwiększeniem całkowitej masy ciała. Zwykła waga łazienkowa nie jest w stanie pokazać Ci skąd biorą się dodatkowe kilogramy. Inaczej jest w przypadku analizatora, który pokaże Ci efekty programu treningowego we wzroście Twojej masy mięśniowej.

Jakość masy mięśniowej

Jakość mięśni

Analizator składu ciała szacuje "stan zdrowia" Twoich mięśni.

Funkcja ta ocenia jakość Twoich mięśni w zależności od czynników związanych z wiekiem czy kondycją fizyczną. Mięśnie osób w młodym wieku, które regularnie ćwiczą, są najczęściej w bardzo dobrym stanie, ale stan ten będzie pogarszał się wraz z wiekiem i zmniejszeniem aktywności fizycznej. Analizatory składu ciała z ta funkcją używają dwóch różnych częstotliwości w trakcie pomiaru BIA, które są wykorzystywane do oceny kondycji mięśni. Ocena jakości mięśni może ulec zachwianiom w przypadku wystąpienia anomalii związanych z zachwianiem równowagi wody w organizmie takich jak przemęczenie organizmu, opuchlizna, odwodnienie, słabe krążenie krwi.

W poniższej tabeli przedstawione są wartości oceny jakości mięśni w zależności od wieku i płci:

Ocena stanu zdrowa mięśni ciała
Pomiar całkowitej zawartości wody w organizmie

Całkowita zawartość wody w organizmie

Całkowita zawartość wody stanowi łączną wartość cieczy w ciele wyrażoną jako procent całkowitej masy ciała.

Woda to niezbędny element naszego organizmu. Ponad połowa ciała składa się z wody, która reguluje jego ciepłotę oraz pomaga w eliminowaniu odpadów. Wodę tracimy w sposób ciągły poprzez mocz, pot czy oddychanie, dlatego tak ważne jest utrzymywanie jej na odpowiednim poziomie. Ilość płynów które należy dostarczyć organizmowi być różna w zależności od osoby, warunków klimatycznych czy utrzymywanej przez jednostkę aktywności fizycznej. Odpowiednie nawodnienie pomaga w utrzymaniu koncentracji, wysokiej formy i ogólnemu dobremu samopoczuciu.

Eksperci zalecają by pić co najmniej osiem szklanek płynów dziennie, najlepiej wody lub innych płynów niskokalorycznych. Jeżeli intensywnie trenujesz, należy zwiększyć ilość spożywanych płynów, by zapewnić sobie odpowiednią wydajność. Średnia procentowa zawartość wody w organizmie dla osoby zdrowej to:

Zakresy monitorowanej TBW dla kobiet - zdrowy przedział to od 45% do 60%:

Zakresy pomiary TBW dla kobiet

Zakresy monitorowanej TBW dla mężczyzn - zdrowy przedział to od 50% do 65%:

Zakresy pomiaru TBW dla mężczyzn
Oszacowanie masy kostnej

Oszacowana masa kostna

Analizator oblicza przewidywana wagę zmineralizowanej tkanki kostnej.

Mało prawdopodobne jest zauważenie zmian w zmineralizowanej masie kostnej w krótkim okresie czasu, ważne jest natomiast by utrzymywać zdrowe kości poprzez odpowiednio zbilansowaną dietę, bogatą w wapń i ćwiczenia fizyczne. Należy kontrolować w miarę upływu czasu wagę zmineralizowanej masy kostnej by upewnić się ze w długim okresie czasu nie nastąpiły istotne zmiany mogące świadczyć o jakiejś chorobie.

Oszacowanie średniej masy kostnej dla kobiet:

Oszacowanie masy kostnej kobiet

Oszacowanie średniej masy kostnej dla mężczyzn:

Szanowane średnie masy tkanki kostnej dla mężczyzn
Ocena budowy sylwetki

Physique rating - ocena sylwetki

Jest to funkcja oceniająca poziom tłuszczu i masy mięśni w dziewięciostopniowej skali.

Ponieważ poziom aktywności zmienia proporcje między tkanką tłuszczową, a masą mięśniową w miarę upływu czasu będzie miało to swoje odzwierciedlenie w ocenie naszej sylwetki.

Ocena budowy sylwetki
Podstawowa przemiana materii

Podstawowa przemiana materii (BMR)

To minimalny dzienny poziom energii jaki twoje ciało potrzebuje, w stanie spoczynku (łącznie ze snem) by działać poprawnie.

Zwiększenie masy mięśniowej skutkuje przyspieszeniem podstawowej przemiany materii (BMR). Osoba z wysokim BMR będzie zatem spalała więcej kalorii w stanie spoczynku niż osoby z niskim metabolizmem. Około 70% kalorii spożywanych dziennie zostaje zużyte przez organizm na potrzeby podstawowej przemiany materii. Zwiększenie masy mięśniowej pomaga podnieść BMR, co jednocześnie zwiększa ilość spalanych kalorii i pomaga zmniejszyć poziom tkanki tłuszczowej.

Zmierzony przez analizator Tanita poziom Twojego BMR można wykorzystać jako podstawę do zbudowania odpowiedniej dla Ciebie diety zaspokajającej podstawowe funkcje organizmu. Natomiast dodatkowe kalorie zaplanować w zależności od poziomu Twojej aktywności fizycznej. Im bardziej jesteś aktywny fizycznie, tym więcej kalorii spalasz i budujesz większą ilość mięśni, tak wiec potrzebujesz zapewnić sobie więcej kalorii do spalenia by utrzymać zwoje ciało w zdrowiu i odpowiedniej kondycji.

Wraz z wiekiem poziom BMR ulega zmianie. Podstawowa przemiana materii rośnie w miarę procesu dojrzewania dziecka i osiąga swój szczyt około 16 lub 17 roku, po którym zaczyna maleć. Niski poziom metabolizmu będzie utrudniał spalanie tkanki tłuszczowej, a co za tym idzie utratę zbędnych kilogramów.

Dzienne zapotrzebowanie na kalorie

Dzienne zapotrzebowanie na kalorie

Jest to oszacowanie ile kalorii będzie Ci potrzebne w ciągu najbliższych 24 godzin do utrzymania aktualnej masy ciała.

Dzienne zapotrzebowanie na kalorie (DCI) to suma kalorii potrzebnych na użytek podstawowej przemiany materii (BMR) oraz codziennej aktywności fizycznej (nasze codzienne działanie w tym prace domowe) oraz energię związaną z trawieniem łącznie z termogenezą (czyli energią potrzebną na trawienie, wchłanianie itp). Funkcja ta będzie Ci przydatna w planowaniu codziennego posiłku.

Spożywanie mniejszej ilości kalorii niż przewidywana wartość DCI pomoże Ci schudnąć, ale jednocześnie pamiętaj o utrzymywaniu odpowiedniej aktywności fizycznej by utrzymać mięśnie w dobrej formie.

Wiek metaboliczny

Wiek metaboliczny

Funkcja porównuje BMR do średniej dla danej grupy wiekowej.

Wiek metaboliczny jest obliczany przez porównanie podstawowej przemiany materii BMR do średniej wartości BMR w odpowiedniej grupie wiekowej. Jeżeli Twój wiek metaboliczny jest wyższy niż rzeczywisty wiek, to znak dla Ciebie że trzeba zwiększyć tempo przemiany materii. Odpowiedni trening przyczyni się do odbudowy zdrowej masy mięśniowej, co z kolei poprawi Twój wiek metaboliczny. Bądź na bieżąco i monitoruj się regularnie.

Segmentowa masa mięśni

Segmentowa masa mięśni

Poziom masy mięśniowej oceniany jest w pięciu obszarach ciała: tułowiu, rękach i nogach.

Obserwacja segmentowej masy mięśniowej pozwoli Ci zobaczyć i zrozumieć zmiany w czasie jakie dokonują się w trakcie wykonywanego planu treningowego. Funkcje tą można również wykorzystać w przypadku potrzeby skorygowania nierównowagi mięśniowej, co może przyczynić się do zapobiegania kontuzji.

Procentowa zawartość tłuszczu w partiach ciała

Segmentowa procentowa tkanka tłuszczowa

Procentowa wartość tkanki tłuszczowej oceniana jest w pięciu obszarach ciała: tułowiu, rękach i nogach.

Monitorowanie segmentowej procentowej zawartości tłuszczu w poszczególnych segmentach ciała pozwoli Ci zobaczyć i zrozumieć zmiany w czasie jakie dokonują się w trakcie wykonywanego planu treningowego.

Wskaźnik BMI

BMI - wskaźnik masy ciała

Znormalizowany stosunek ciężaru ciała do wzrostu używany jako ogólny wskaźnik stanu zdrowia.

BMI obliczona jest poprzez podzielenie masy ciała w kg przez kwadrat wzrostu podawany w metrach. BMI jest dobrym wskaźnikiem do wstępnego badania w ogólnych badaniach populacji, ale nie jest szczególnie odpowiedni ze względu na małą dokładność w przypadku oceny stanu zdrowia na poziomie indywidualnym.